Skolbesök och avgångsdag

Avgångsdagen blev speciell med solsken, värme och en svettig match i både fotboll och basket.

Efter några dagars busväder i Ponta Delgada fick vi uppleva en blå himmel med värme i luften under sista förmiddagen i land. Efter att provianten lastats ombord kunde alla vakter gå iland och marschera bort till en inhägnad idrottsplan lite längre bort längs kajen. Det blev genast två lag som möttes både i fotboll och basket. Lagen kämpande, några hejade på och andra satt vid vattnet och solade. Några avslutade med ett dopp i havet innan det var tid att gå tillbaka för lunch. Extra roligt blev det när besökande lärare Jörgen stärkte upp det ena laget.

Besöket här i Ponta Delgada har varit både intressant och roligt, trots en del regn och blåst. Öarna är ju speciella genom att vara så här långt ut i havet och det präglar förstås livet här. Det och mycket annat fick eleverna höra om när vi var på skolbesök. Vi hade förstås förberett med frågor i samhällsprojektet, men det blev också tid att prata om allt möjligt, framtiden och hur man ser på möjligheter till jobb och studier. Vi blev väl mottagna på skolan och man hade ordnat med ett större klassrum där vi kunde ses. Lärarna var mycket positiva och såg vårt besök som ett bra tillfälle för deras elever att öva på sin engelska. En lite stel stämning byttes snart av samtal som aldrig verkade ta slut. Träffen i klassrummet avslutades med en rundvandring på skolan som inkluderade ett besök hos skolhunden. Det är en fd gatuhund som adopterats av skolan och bor i en hundgård på skolgården och som alla elever kan gå ut med på rasten. Det väckte drömmen om en skeppskatt som en del har.

Man kan tycka att sex dagar i en hamn kan vara kort, men jag upplever nästan alltid att när de dagarna har gått är vi klara med allt vi velat se och göra. Intervjuerna är genomförda och listan med alla fräcka tips från föregående elever är avbockad. Nu är vi redo att segla igen! Vi har blivit lovade lagom med vind, varmare vatten och badstopp.

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona