Skolbesök och hajk

Skolbesök kan gå lite hur som helst. Här i Cherbourg har vi sedan minst 10 år haft kontakt med en skola och haft ett utbyte med dem. Det var dit vi skulle idag.

Vi blev upphämtade på kajen där vi ligger med Gunilla och efter en promenad genom staden med läraren Vincent kom vi till Lycée JF Millet. Eleverna vi skulle träffa var lite äldre och hade redan tagit sin examen, men gjorde ett extra år för att förbereda universitetet. De hade precis börjat terminen, kände knappt varandra och så skulle de då intervjuas av elever från Sverige. Ja ni hör, det fanns lite för våra elever att ta tag i. Nu är ju SA1720 en ovanligt bra klass när det gäller att effektivt styra upp intervjuer och få svar på sina frågor. Så när lunchtiden närmade sig var alla nöjda och vi kunde bege oss till skolans bamba. Eftersom vi vet att fransmän tar allvarligt på det där med mat såg vi fram emot lunchen. Där serverades mycket riktigt en trerätters lunch och det av riktiga kockar.

Eftermiddagen ägnade vi sedan åt en fantastisk hike längst ut på en halvö västerut från Cherbourg, Le Hague. Vi åkte i två bussar med de franska eleverna (som ju fortfarande varken kände varandra eller oss) och gav oss ut på en vandring i det mycket vackra och dramatiska landskapet. Vi gick längs stigar som slingrade upp och ner längs med höga klippor som störtade ner mot vattnet. I horisonten skymtade kanalöarna. Vandringen var lite utmanande och jag var glad att vi förberett med vatten, extra mellanmål och bra skor. Eftersom det här är en ovanligt vältränad klass var det här förstås ingen match.

Nöjda med dagen släpptes vi av vid Gunilla lagom till middagen. Midskepps tog över vakten och frivakterna letade sig ut på Cherbourgs smågator, kanske för lite crepes till kvällsmat.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona