Slutspurt

Nu är det väldigt uppenbart att resan snart är över för denna gång. I går hade vi avslutningsmiddag och idag har eleverna ägnat sig åt att packa. Och i morgon blir det slutstädning för hela slanten! Själv tänker jag dock både packa och städa i morgon, eftersom jag (förhoppningsvis) inte har riktigt lika många pinaler som ungdomarna.

Ett annat tecken på det snara slutet är de nya befäl som börjat anlända till båten. Häromdagen kom en sprillans ny vaktledare och idag kom två kära gamla bekanta tillbaks, kockarna Pontus och Anna! Trots att uttrycket säger annorlunda, tror jag faktiskt inte att man kan få för många kockar!

Som ni kanske förstår krävs det viss tid till överlämning när man växlar besättning på Gunilla. När alla inblandade varit med ett tag, går det förstås snabbare och snabbare. Om man däremot är alldeles ny blir det väldigt mycket att hålla reda på på en gång, och följaktligen tar hela processen längre tid. Detta är alltså något vi räknar med när min avbytare, som aldrig varit utbildningsledare tidigare, tar vid på lördag. Därför kommer jag att stanna kvar här i Tarragona några dagar extra, helt enkelt för att hinna sätt in nästa DoS i arbetet. Jag kommer dock inte att lämna era ungdomar vind för våg, utan de får sällskap av både en vaktledare och min kollega Anne-Li på bussen hem.

Men innan dess har vi alltså två intensiva dagar kvar!

KiKi Åstrand

utbildningsledare