Snorkling med BIOS och avslutande grillkväll

Dags att summera vår vistelse på Bermuda, en plats med vackert turkost vatten och fantastiska stränder. Jag, liksom flertalet elever, har gapat över den exotiska skönhet vi funnit här men även över de hutlösa priser vi förväntats betala. Den näst sista dagen åkte jag och andrestyrman Kalle med natureleverna till BIOS – Bermuda Institute of Ocean

Dag 25 på vår resa den 16:e maj blev natureleverna upphämtade från Gunilla med båt av Kaitlin, vår guide som varit med vid våra skolbesök på BIOS de senaste 5 åren. Efter två vändor med deras båtar hade alla våra elever kommit till BIOS anläggning på Bermuda. Där låg deras stora forskningsfartyg till kaj framför deras vackra vita byggnader. I en stor föreläsningssal med både snabbt wi-fi och fungerande AC fick våra internettörstande ungdomar inledningsvis 10 minuters tid att ta kontakt med omvärlden. Ett uppskattat inslag även för dosen som nu fick möjlighet att uppdatera instagunilla med bilder, något som varit omöjligt ombord då vi inte haft satellitkontakt i Bermuda.

Kaitlin höll en mycket bra föreläsning om livet i havet strukturerat efter fylum och klasser och efter en kortare paus pratade hon även om mekanismen vid försurning i havet. Därefter gick vi till ett rum fyllt av mikroskop där eleverna kunde studera koraller som fått växa i ett respektive tre år på labbet. Detta gav insikten att korallrev tar mycket lång tid på sig för att byggas upp.

Efter att våra elever ätit sin medhavda lunch bar det av ut på det turkosa havet. Utdelning av våtdräkter, cyklop med snorkel och simfötter för de elever som inte hade egna tog tid men snart var vi på väg. Atmosfären var på topp när motorbåten i hög fart tog sig runt Bermuda till dess östra kust. På vägen kunde vi se Tobacco Bay som flertalet elever, liksom dosen, redan hunnit stifta bekantskap med från land. Vi stannade till vid ett grunt liggande korallrev och eleverna kunde börja sitt utforskande i sina på förhand bestämda snorkelgrupper. Tillsammans dokumenterade de revet och dess invånare med sina GoPro-kameror och det ska bli riktigt intressant att se resultatet av dessa filmer senare i höst. Då ska detta material användas för en lektion som dessa naturelever kommer att hålla för den ett år yngre naturklassen.

Vi lämnade revet vid halv fyra ungefär och var tillbaka på Gunilla vid fyrasnåret. Gunilla som nu hade ankrat utanför St George för att ge plats åt ett kryssningsfartyg, det första i St George på ca 10 år, vilket firades med salut när de ankom till hamnen.

Den sista dagen i Bermuda, dag 26 på vår resa, hade de vaktfria eleverna möjlighet att själva utforska Bermuda. Några berättade att de åkt till Royal Naval Dockyard och hyrt två ”Hobie Cats”, små katamaraner, och spenderat dagen med att segla. Det kostade 60 dollar första timmen och därefter 10 dollar per timme. Vilket inte blev så farligt dyrt eftersom de varit tre elever per båt. De rekommenderade detta varmt till nästa års elever!

I skrivande stund är jag precis hemkommen med eleverna från en avslutande grillkväll med lekar på St Catherines Beach vid Bermuda nordöstra spets. Vi har sett solen gå ned i takt med att grillkorvarna fått färg och en elev har fångat det hela från fågelperspektiv med sin drönare! Otroligt häftig leksak det där!

På vägen hem fick eleverna vänta in vår skyttelgående motorbåt Berit för att ta sig ombord på Gunilla igen. En väntan som eleverna dock mer än gärna accepterade. Många passade på att ladda ned podradio-avsnitt inför atlantseglingen från torgets wi-fi. Vi är nu förhoppningsvis redo för 14 dagars segling på det blå havet. Vi hörs snart igen om satelliterna medger oss kontakt med omvärlden. Det återstår att se.

Hoppas alla har det bra därhemma.

Jonatan
Hedberg – DOS på T/S Gunilla