Solen skiner på Bermuda

Nu avslutar vi vår tredje dag på Bermuda. Halva första dagen spenderade vi ankrade en bit ut från kajen, andra dagen var Gunilla tom på elever medan vi var på utflykt och idag har hälften av natureleverna genomfört en strandobservation och sjöfartseleverna har varit ute och snorklat tillsammans med vaktledare Adam och styrman Leo.

Vill ni vet mer om varför vi fick ligga för ankar halva vår första dag så rekommenderar jag att ni läser Ellens fina blogg från den 2 maj. Där berättar hon också om det Danska skolskeppet som vi har haft som grannar här på kajen ända tills idag då de kastade loss och seglade vidare. Vi hade ingenting schemalagt för eleverna under första dagen iland men om ni läser Elins blogg så kommer ni se att eleverna höll sig ordentligt sysselsatta ändå.

Under gårdagen var det desto mer på schemat. Ni som följer oss på instagram (@instagunilla) har kanske sett att sjöfartseleverna tog sig an Bermuda på egen hand. De tog bland annat en färja till andra sidan ön och besökte “Royal Naval Dockyard” och tog sig sedan vidare med buss till både huvudstaden Hamilton och mer avlägsna stränder. Under tiden så besökte natureleverna och jag Bermuda Institute of Ocean Sciences (http://www.bios.edu/ Länk till annan webbplats.). Under förmiddagen fick vi en föreläsning om skräp i haven och hur plast påverkar djurlivet och i förlängningen samhället. Under eftermiddagen besökte vi två olika rev där eleverna snorklade och samlade information till sina marinbiologiuppgifter.

Föreläsningen satte sina spår hos eleverna. Redan under lunchen, som vi pinsamt nog åt med engångsbestick i plast, diskuterades det olika förbättrings förslag som eleverna tyckte att vi borde göra ombord. Inom kort kommer eleverna samla ihop en miljögrupp ombord för att diskutera vidare och lägga fram sina ideér.

Idag var det bara hälften av natureleverna som var schemalagda. De ägnade morgonen åt att genomföra en strandobservation på en strand en bit bort från båten. När vi gick där ifrån hade de med sig en heldel plast som de städat bort från stranden. Resten av dagen fick eleverna som hade frivakt styra över själva och jag tvivlar inte på att de höll sig minst lika sysselsatta som de gjorde under första dagen i hamn.

Kort sagt ytterligare några fina dagar med NaSj1720

Lisa Rundberg