Söndagar innebär lektionsfri dag med säkerhetsövning och stormöte

Vi är inne på vår 11:e sjödag och då dagsrutinerna är snarlika var dag är det lätt att tappa sin ”vecko-orientering”. Fredagar och lördagar skiljer sig t.ex. inte alls från en måndag eller onsdag. Söndagar ger därför ett härligt avbrott i de dagliga rutinerna och en möjlighet att återfå sin känsla för veckodagarna. På söndagar vaknar man till stekfrukost, dagen är lektionsfri och vi har alltid
säkerhetsövning, stormöte och efterföljande båtråd. Så även idag.

Dagen började för egen del av att jag vaknade och hörde att vi inte längre seglade. Motorn var igång men inte särskilt länge, redan några timmar senare kunde vi åter segla fram med 6-7 knop. Det har varit väldigt bra förutsättningar för segling detta sjöben vilket uppskattas av alla ombord.

Jag har som DOS slutat att ta del av den ganska enformiga frukosten utan tar mig istället upp till 10-fikat så jag vet inte om det var stekfrukost i morse så som traditionen bjuder. Vad jag däremot vet är att solen sken och att det förförsta gången på flera dagar var riktigt behagligt att sitta med t-shirt i solen och spana efter valar utan framgång.

Lunch bestod idag av falukorv och pasta, barnmat som jag med glädje åt flera portioner av. Trodde inte att jag skulle kunna uppskatta pasta, korv och ketchup så mycket som jag gjorde. Detsamma verkar gälla eleverna ombord. Kocken Åke talar ofta om hur mycket mer mat han behöver laga för denna grupp elever jämfört med
samhällstreorna som var ombord innan. Det handlar om ungefär dubbelt så stora mängder mat för denna elevgrupp om man får tro Åke!

Dagens säkerhetsövning var ett brandalarm och efter att ha mönstrat eleverna på huvuddäck och rapporterat till bryggan så smög jag iväg och gömde mig i sjukhytten. Eleverna samlades i stora mässen för en genomgång av första hjälpen med vår sjukvårdsansvarige medan vaktledarna övade på att rökdyka och hitta en saknad person. Den saknade personen var jag och jag gjorde mitt bästa för att spela chockad och omtöcknad. Är mycket glad att det inte fångats på film.

Efter säkerhetsövningen samlades alla elever och befäl på halvdäck. Det är alltid väldigt trevligt att se hela elevgruppen samlad på detta sätt. Under resten av veckan ser vi aldrig alla elever samtidigt då det alltid är några som har lektioner, vakt eller sover. Det är en lite speciell atmosfär bland eleverna när befälen delger viktig information och när eleverna ställer frågor. Idag fick eleverna en hel del beröm för sitt uppträdande ombord, kul!

Efter stormötet samlas eleverna i sina respektive vaktlag för att diskutera sådant som de vill ta upp på båtrådet. Varje vaktlag skickar två talespersoner till båtrådet där de tillsammans med dosen och kapten går igenom föregående protokoll, befälens och de olika vaktlagens synpunkter och önskemål. Båtråden på denna resa har varit mycket trivsamma tillställningar och eleverna har kommit med många kloka förslag och funderingar.

Nu är det väldigt nära ankomst till Azorerna. Väderprognoserna talar om 14-15 grader, växlande molnighet och även en del regn. Det är alltså frågan om ett ganska kallat klimat långt borta från den högsommarvärme vi upplevde i Miami och Charleston. Alla aktiviteter är bokade; det ska åkas glasbottnad båt (Ocean Eye) och det ska cyklas ned från vulkanen Caldeira. Naturarna ska göra en strandexkursion men tyvärr är valfångstmuseumet stängt för renovering.

Vi förväntas ankomma till Horta på tisdag omkring 16.00 eventuellt tidigare om vi fortsätter att segla med 7 knop under morgondagen.

För mig återstår nu endast 8 dagar som DOS på T/S Gunilla.

Jonatan Hedberg – DOS på T/S Gunilla