Söndag i Sintra

Sista sjöbenet inleddes idag med härlig medvind och god segling. Det var förstås väldigt välkommet, speciellt som man var i behov av en ”vilodag” efter alla upplevelser i Lissabon. I går lämnade vi dock själva storstaden och begav oss upp i bergen för att besöka Sintra och dess historiska omgivningar.

Vi började med Penapalatset, kungafamiljens sommarresidens under 1800-talets senare hälft. Palatset i fråga är byggt kring en tidigare klosterruin och är en salig blandning av olika stilar och exotiska influenser. ”Vackert” är väl för mycket sagt, men nog blev man glad av alla färger och fantasifulla utsmyckningar! Lika upplyft blev man av den omkringliggande parken, vilken bestod av växter från världens alla hörn.

Efter slottsbesöket var det dags att förflytta sig ytterligare ett antal sekel tillbaks i tiden, nämligen till 900-talet, då det Moriska slottet byggdes av den tidens härskare, för att skydda staden mot inkräktare. Att döma av den storslagna utsikten måste vakttornen ha fyllt sin funktion på ett ypperligt sätt!

Gårdagens sista utflyktsmål var Cascais, anrik badort och mötesplats för såväl turister som kungligheter och andra prominenta. Där passade vi på att ta oss ett sista dopp, eleverna i Atlanten och jag ett till kaffet. Den här gången blev det en Napoleonliknande bakelse bestående av två luftiga smördegsbottnar med syltripplad grädde emellan. Garneringen av florsocker och kanel blev nästan lite överflödig på ett annars inte helt oävet bakverk!

KiKi Åstrand

utbildningesledare