Spa Biscaya

Här seglar vi på för fullt över Biscaya. Befälen har tagit vakten och alla elever är under däck för sitt planerade elevmys.

Biscaya visar sig alltså från sin bästa sida, vilket är ovanligt, fick vi höra av styrman i morse. Tro nu inte att det inneburit sol och värme, inte alls. Det har varit grått och lite regn av och till. Men vi har kunnat segla och det har gått undan och det känns ju alltid bra.

Varken väderlek eller Biscaya har hindrat de här härliga eleverna att komponera vaktbytarsånger eller rent av teaterstycken till vaktbytena på poopdäck. Sådant piggar upp. Annat som vi njuter av är ju när någon fyller år och vi får klämma i med en födelsedagssång och det gjorde vi idag. Som om inte detta vore nog startades det idag en mördarlek ombord. Ni som följer våra resor vet att den leken är perfekt att leka här ombord. En blir tilldelad en person, en plats och ett föremål. Leken går ut på att mörda varandra genom att ge personen föremålet på platsen. Då kan man säga de magiska orden: ”Du är mördad!” och så går en vidare i tävlingen. Själv är jag alldeles för godtrogen för att vara någon fena på den leken. Jag har nu fått en plats som jag nästan inte vet var det är, en person som är slug som en räv och ett föremål som är mycket ovanlig att en dos går runt och bär på. Vi får se hur det går.

Hur blev det då med myset i stora mässen? Det hade utlysts en spa-kväll med alla i pyjamas. Enligt instruktionen skulle alla ha inhandlat en ansiktsmask. Massage erbjöds också under kvällen liksom nagellackning samt filmvisning. Så nu förväntar jag mig rosiga och väldoftande elever till lektion imorgon.

Vi förväntas passera Cap Finisterre imorgon bitti och då har vi klarat av den fruktade Biscaya. Allt går med lite extra mys.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona