Späckat dagsprogram!

Tillbaka på båten efter en minst sagt händelserik dag. Denna började, som alltid när Gunilla ligger i hamn, med frukost 7.15, följt av uppställning på huvuddäck klockan 07.55. Klockan 08.00 slogs åtta glas och därefter hissades först den svenska flaggan och sedan den spanska. När detta var klart hälsade vi som vanligt ”god morgon”, varpå dagens program gicks igenom.

Just idag fanns det ovanligt mycket information till eleverna. Till att börja med fick sjöfartsklassen reda på att de skulle vara klara för ”avgång” mot Sjöbefälskolan klockan 10.30 och att de skulle se till att äta ordentligt vid tiofikat, eftersom de inte skulle hinna hem till lunchen i vanlig tid. Natureleverna fick å sin sida veta, att midskepps- och halva styrbordsvakten skulle vara klara redan klockan 8.30.

När klockan var halv nio gick alltså 17 personer iväg från båten, för att ta tunnelbanan till förorten Badalona. Dit anlände vi en timme senare och promenerade sen i ytterligare en kvart för att komma fram till Escola del Mar, ett litet ”men naggande gott” marinbiologiskt institut. Inne i den lilla byggnaden blev vi uppdelade i två grupper, framför allt för att kunna få plats bland de akvarier som utgjorde grunden för den ena föreläsningen, nämligen den om olika fiskars habitat och beteende. Den andra lektionen handlade om hur havet är beroende av de olika årstidssvängningarna, för att även fortsättningsvis vara rikt på liv. När båda grupperna fått ta del av båda föreläsningarna, var det hög tid att inta den medhavda matsäcken, innan vi styrde kosan mot nästa mål, vetenskapsmuséet CosmoCaixa.

På CosmoCaixa tillbringade vi två timmar med att besöka regnskogen, undersöka såväl vågrörelser som jordens rotation, hälsa på neanderthalmänniskor med mera, med mera… Det verkade inte finnas någon ände på nämnda ”universeum”! Trots detta måste vi dock bege oss hemåt i kvällningen, om inte annat för att inte låta middagen kallna…

Vid hemkomsten fick vi dessutom berättat för oss om sjöfartselevernas studiebesök. Detta hade visst förlöpt väl, ända fram tills några av tjejerna bestämt sig för att ramma alla sina klasskompisars båtar i fartygssimulatorn… Nåja, det kanske är lika bra att passa på innan det blir på riktigt!

KiKi Åstrand

Utbildningsledare