Strandexkursion med polisbesök

Denna dag var en lite annorlunda dag. I stället för att Styrbord hade vakt hela dagen tog Leo hand om sjöfartseleverna en stund på förmiddagen medan undertecknad tog med natureleverna på en strandexkursion till en strand strax norr om kajen, ungefär 1 km gångväg från Gunilla. När de väl kom igång blev det stor entusiasm i gruppen, och Dos ombads att hämta en vattentät kamera. Medan dosen var iväg igen till Gunilla dök polisen upp…

Det gällde förstås covidreglerna, vad annars. Eleverna tycker om att vara nära varandra och ibland behöver det påminnas om covidregler oftare än annars. Jag hade trott att gränsen för gruppstorlek var 10, även om den gränsen inte heller hölls, så när jag kom tillbaka mot stranden möttes jag först av exkursionsfärdiga elever som hälsade att polisen kommit och ville prata med mig. Spontant lite läskigt tyckte jag. Men fastän de såg lite hotfulla ut i solglasögon, uniform och munskydd var de schyssta. De frågade om jag visste om covidreglerna i Spanien. Det trodde jag att jag gjorde, men gränsen för gruppstorlek var 6 personer, inte 10 som jag hade trott. ”Följ reglerna i fortsättningen, OK?” var det jag fick med mig. Puh! Jag var lite skakis men lättad när jag gick därifrån.

Annars har dagen varit lugn. Det har varit telefonmöte med skeppet, skolan och rederiet. Vårt nästa stopp blir La Gomera, men vi funderar också över veckorna och månaderna som kommer framöver. Det är svårt att veta så mycket vi vill, men vi försöker vara så förberedda vi kan.

Jag har också tagit kontakt för att förhoppningsvis kunna få in en guidad busstur på lördag på La Gomera. Vi får se vart saker tar vägen.

DOS/Daniel Tingdahl