Studier på riktigt

Påmönstringshamn brukar inte vara studiehamn, men ibland smyger sig studierna på utan att vi egentligen planerat för det. Då får vi passa på och ta tillfället att lära oss av det vi ser runt omkring oss.

På kajen en bit bort dök det upp en båt samma dag vi kom hit. Den avvek på många sätt från de andra båtarna här vid vår del av hamnen. Här ligger kryssningsbåtar, segelfartyg (en del större och snyggare än vår Gunilla) och andra större arbetsbåtar. Den här båten var liten, avlång till formen, illa medfaren, hade en avvikande konstruktion och var byggd av enkelt material. Den lilla båten som är öppen bar också spår av de människor som suttit i den: flytvästar, kexpaket, regnjackor och bokstäver på arabiska. Vi förstod ganska snart att här ligger en båt som tagit migranter från Västafrika till Europas yttre gräns.

Hemma på skolan har samhällsläraren förberett en uppgift som handlar om mobilitet och migration, vem som reser och i vilket syfte. Här fick vi en direkt upplevelse av hur migration kan se ut, hur det kunde vara att sitta i den här lilla båten de dygn det tagit från Marocko eller Senegal eller varifrån den kommit. Priset är högt, 2000 Euro och för en del alltför högt. Förra veckan var det en liten bebis som inte överlevde överfarten.

En annan sida av situationen med en nästan tiodubblad ökning av afrikanska migranter är den förtvivlan vi möter hos de kanarier som förlorat sin inkomst under pandemin. Det är deras fokus just nu. Här i Las Palmas är situationen bättre än den är i andra delar av ön. Idag var två vakter på egen resa till södra änden av ön och där har de flesta hotellen tvingats stänga och inkomsterna har gått förlorade. Till staden Arguineguin som vi besökte kom många båtar förra hösten som myndigheterna var helt oförberedda på. Nu byggs nya migrantläger i väntan på att deportationer kan genomföras, även om en liten del tar sig vidare till fastlandet. Så grym är situationen här. Det är omöjligt att inte se att här finns två sidor av ett problem och det finns mycket att lära här.

Nu låter det som att vi bara studerar i den här hamnen, men så är det inte alls. Ni får säkert rapporter om bad på stranden, springturer i staden och promenader i kvarteren runt omkring. Ikväll ska vi ha en gemensam padel-turnering på banor vi hyrt strax intill. Men det får ni läsa om i en annan blogg.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona