Tankar utanför Cherbourg

Nu seglar vi på utanför franska kusten. På håll ser vi Cherbourg och halvön Cotentin som sticker ut från Normandies kust. Det är fortsatt kallt på däck, trots en solig dag.

Cherbourg besökte vi hösten 2019 under vår resa runt i Europa. Då kände vi inte varandra så väl, jag och eleverna. Resan hade precis börjat och vi seglade mot varmare hamnar som var öppna för besök och äventyr. Det var samtidigt en resa med mycket allvar genom vårt fokus på en svår tid för Europa, både under världskrig och diktaturer.

Nu är vi på en annan resa, även den i en svår tid som vi inte kunde föreställa oss då när vi vandrade runt där på Cotentin-halvön med de franska eleverna en vacker höstdag i september. Vi har lärt oss massor den här resan också, men frågorna vi ställer har mer fokus på nutid och inte minst framtid. Vi ställer frågor om hur vi ska bygga hållbara samhällen och hur vi ska vi kunna resa och mötas under justa villkor. Migrantbåtarna vi möttes av på Kanarieöarna har satt sina spår, liksom samhällen som stängt ned och begränsat något så naturligt som när du får vara ute på kvällen.

Veckan som kommer innehåller utmaningar. Uppgifter ska slutföras samtidigt som väder-Torben varnar för lågtrycksvindar som från ikväll ska vända vårt ganska bekväma gungande just nu till mer krängande och rullande. I engelska kanalen finns heller inga alternativa vägar för att parera vindar och vågor.

Stämningen ombord är fortsatt god. Igår hade vi lekar på däck för att markera halvvägsdagen och samtidigt byta vakttider. Men idag är det åter måndag och dags för sista veckan med lektioner under däck för det här gänget!

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona