Tarragona, mer än bara choklad?

Det var med blandade känslor som vi idag anlöpte vårt slutmål, Tarragona. Å ena sidan är det ju alltid skönt att komma i hamn efter en seglats, å andra sidan blev det med ens väldigt tydligt att resan nalkas sitt slut.

Tarragona i sig ser dock väldigt trevligt ut, om de inte vore för att det just nu är så dött i innerstan. Det kändes nästan som att befinna sig i en spökstad, när jag under eftermiddagen försökte hitta en öppen turistbyrå. Vi har ju i och för sig vant oss vid att vanliga affärer håller stängt på söndagar, men att alla restauranger, barer och caféer står tysta och tomma är desto märkligare. Även om det, tack vare våra eminenta kockar, knappast kommer att gå någon nöd på oss, är ju ett lands kulinariska utbud trots allt en del av dess själ. Och det är ju alltid lika spännande att testa nya lokala läckerheter.

Annars har vi det fortfarande oförskämt bra ombord, med en stämning som är minst lika god som maten. Eleverna på vakt är fullt sysselsatta med slutstädning och frivakterna har under dagen varvat sömn, studier och stadsbesök. Själv misslyckades jag i min föresats att hitta den där öppna turistbyrån men hoppas på bättre tur i morgon. Jag har ju lovat ungdomarna en utflykt på lördag, så att de ska känna sig både nöjda och trötta när de sätter sig på bussen hem mot Göteborg. Håll tummarna för att jag, under de kommande dagarna ska lyckas hitta något intressant och därmed kunna infria mitt löfte!

KiKi Åstrand

utbildningsledare