Tillbakablick

Sex dagar i en hamn kan kännas som alldeles för kort tid. Det är ju så mycket som ska hända i programmet och sedan ska eleverna ha tid att gå på egen hand och uppleva en hamn utifrån att själva orientera sig. Den här hamnen kändes fullspäckad.

De engelska eleverna besökte oss i fredags eftermiddag. På de tidigare skolbesöken har inbjudan till öppet skepp och guidning inte inbringat så många besökare. Det har varit små skaror av blyga elever som försiktigt har spanat uppåt masten och funderat över hur det skulle kännas att klättra runt där. Så blev det inte här i hamnen. De engelska eleverna kom mangrant, blev avprickade på en lista av sin lärare Simon och hoppade ombord. Vi var dock förberedda och kunde guida runt på däck och bjuda på både mackor och chokladbollar i stora mässen. Lite stelt är det alltid i början, men så stiger ljudnivån och det där magiska inträffar. Ungdomar som sitter och jämför sina liv och drömmar, vardag och framtidsplaner. Till slut fick vi avbryta och nästa slänga av våra gäster. Det skulle ju dukas till middag i stora mässen.

Sedan kunde man ju tycka att veckans program var över. Vi hade lärt oss av besök på muséer, föreläsningar och skolbesök, så nu kunde det vara tid för lite eget strosande. Men icke. Under fredagen hade ett annat svenskt skolskepp, Älva, seglat in i Portsmouth och lagt till på motsatta sidan vattnet. Jag hade mailat med deras kapten, jämfört våra scheman och kommit fram till att lördag eftermiddag fanns en lucka för oss att umgås. Så då blev det ännu ett besök, den här gången av svenska elever från Marina läroverket i Danderyd med efterföljande återbesök på deras fartyg. Våra program skiljde sig åt liksom vad eleverna gjorde ombord.

Söndagen blev i alla fall en dag för egna planer i hamnen. Utom för Midskepps förstås, som hade vakt.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona