Tillbaka på havet

Så är vi då åter ute till havs, åtminstone temporärt. I förmiddags tillbringade vi ju än en gång två timmar på floden Trave och i morgon väntar Kielkanalen. I skrivandes stund är det emellertid kav lugnt även på Östersjön, vilket förstås är väldigt välkommet så här under vårt första seglingsdygn!

Det känns ju också väldigt skönt att få koppla av lite grann, efter några riktigt hektiska dagar i hamn. Gårdagens utflykt till koncentrationslägret Neuengamme var dessutom ganska tung rent mentalt. Besöket var dock lika viktigt som intressant och eleverna verkade märkbart tagna av stundens allvar. Vid ankomst till lägret delades vi in i tre grupper, med var sin guide, och jag har förstått att var och en av dessa guider satt sin egen personliga prägel på rundvandringen. Jag ser därför verkligen fram emot morgondagens hamnutvärdering, då vi kommer att kunna ta del av varandras upplevelser.

På tal om upplevelse lovade jag ju att berätta lite mer om den kaka jag köpte till tio-fikat i förrgår. I avsaknad av min personliga favorit Schwarzwälder Kirschtorte, köpte jag nämligen en cheese cake-liknande tårtbit , som såg rätt smarrig ut. Den bestod av en slags tunn chokladbotten med ”kakdegskonsistens” och därefter cheese cakefyllning med hela körsbär. Överst låg ytterligare ett lager chokladkaksdeg, vilket troligen snabbgräddats lite grann, eftersom ytan var lätt knaprig. Det var minst lika gott som det låter och faktiskt det bästa bakverket på resan, hittills…

”Utom tävlan” bjöds vi till dagens tre-fika på kaffe med dopp, det vill säga kaffe, kanelbulle och ett dopp från båten. Gissa om det var uppskattat!

KiKi Åstrand

utbildningsledare