Till havs!

Igår morse kastade vi loss och lämnade långsamt Agadir bakom oss. En annorlunda och intressant miljö som nu bytts mot ett annat liv ombord.

Livet till sjöss skiljer sig markant från livet därhemma eller ens livet ombord när man är i hamn. Eleverna, som är indelade i tre stycken arbetsvakter, jobbar med att få vår Gunilla att färdas i en stadig och jämn takt. De är uppe och klättrar i riggen för att sätta segel, jobbar nere på stordäck med att dra i rätt tampar och block för att vrida rårna rätt och, sist men inte minst, jobba i byssan för att hjälpa kockarna att servera sina klasskamrater mat för att de ska orka jobba på.

Eftersom detta sjöben mellan Marocko och Gran Canaria är första gången många av våra elever är ute på öppna havet med ett segelfartyg, är det tyvärr ett antal som har blivit sjösjuka. De tas dock väl om hand om av sina klasskamrater som är snälla och kommer med vatten och knäckebröd till de som inte mår så bra.

Allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian, utbildningsledare