Till havs

Det är sen tisdag och vi är äntligen till havs.

Hur fantastiskt Kape Verde än är har vi nya planer och äventyr att se fram emot i nästa hamn. Det verkar som att vi kommer få bra väder med bra vindar och Gunilla har redan börjat visa tendenser till en guppig vägbana enligt eleverna. Jag hoppas innerligt att de har ork att ta tag i studierna imorgon.

För att summera besöket på Kap Verde kan jag konstatera att det har varit en del beachliv, en del vandring med en fokus på studierna samt ett härligt skolbesök ombord men också ett på skolan Jorge Barbossa. Den årliga idrottshändelsen slutade i en, jag vill inte kalla det förlust, utan skriver istället mindre positiv poängställning för vår del. Men vi hade ju inte tränat, det var fel underlag och bollen var inte alls som vi är vana vid osv. Vi skiljdes dock som vänner och det var bara glada miner.

Eftersom det var meningen att vi skulle vara till sjöss idag har eleverna fått träffa Mr Green. Det är en liten grön (obvious) figur som jag gömmer på väl valda platser ombord. Den som hittar honom får i utbyte en påse godis. Godis är lite som hårdvaluta, dollar, eller guld här ombord. Många lovar att ha godisstopp eller sockerförbud över Atlanten men sen dyker påsar med varierande innehåll upp. Vi får väl se hur det går när studierna startar imorgon!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare