Tjära, tjära ni

Det smörjas och det kletas lite överallt ombord just nu. Är det inte jag som tjatar om solskydd så är det befälen som vill kleta in Gunnis i tjära och lappsalva. Har ni försökt få bort tjära som hamnat på fel ställe? Det behövs en spaeftermiddag med tillhörande allt för att få bort det och inte ens då lyckas man.

Eftersom vårt program här på Kuba är smockfullt och kapten tillsammans med befäl har gått med på att jag får ta med samtliga elever från båten hela fyra dagar gäller hårt arbete ombord resterande tid. Gunilla behöver mycket omsorg och just nu står alltså tjära och lappsalva på arbetsordern. Vid uppställningen är vakten hel och ren men efter ett par timmar i riggen kommer de ner helt andra varelser. Några är helt nedkletade med tjära och andra har dolt den begynnande solbruna huden med vit lappsalva. Jag förstår att eleverna kan tycka att det är helt onödigt med solskydd när de ändå blir täckta av annat klet.

Det är dock viktigt att tjära och lappsalva kommer på plats nu då vi ska få besök ombord på måndag. Både elever från Internationella skolan här i Havanna och svenska ambassadören med följe ska hit till Gunnis för att äta nygjorda kanelbullar och smörgåstårta. Ja, jag vet, det är helt galet! Medan mjölet varit slut i butikerna i flera månader kan vi bjuda på allt möjligt gott här ombord. Sen kan man ju fundera på hur många som över huvud taget ätit kanelbullar och smörgåstårta i Havanna…. Troligen bara vi!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare