Toner i rosa

Man kan inte säga det för ofta, men det här med svensk mjölkvit hy och stark sol blir inte bra. Det blir dåligt!

Trots varningar och lovsånger till solskyddsfaktor 50 har eleverna inte anammat mina förmaningstal. Snarare tvärtom! Jag hör hur eleverna diskuterar val av solskydd och här är samtalen inte speciellt ”utförliga och nyanserade” (direkt hämtat från kunskapskraven, tack skolverket, för er som undrar ;). Eller vad säger ni om detta: ”jag tänker köra 50 i två dagar sen går jag direkt på sololjan”. Kanske denna: ”jag använder aldrig solskydd, min hy är tålig och jag har aaaaldrig bränt mig förut”. Man kan också helgardera för vara säker på att bränna sig, då tar man sin mjölkvita hy, utan att smörja in sig, och lägger sig i solen och SOMNAR!! Aj, aj, aj bokstavligen aj till dessa stackare!

Man kan väl säga att den rosa färgskalan har visat sig vara mycket bred (”nyanserad”, tack igen skolverket). Den startar i en ljus, svag rosa nyans som nog ändå kan lägga sig och bli lite åt det bruna hållet, (utan att flagna) och fortsätter mot det slutliga målet: chockrosa (kommer garanterat att flagna).

Kanske kan det faktum att vi startar upp med lektionerna idag hjälpa till lite. Att sitta i stora mässen är det ultimata solskyddet, ingen som helst risk för rosa nyanser här. Annars hjälps vi åt att assistera med ”after sun” och ”aloe vera” där det behövs och jag springer oförtrutet runt med en tub solskyddsfaktor 50 och kletar lite ”random” på alltför utsatta kroppsdelar. Mottot är ändå solbrun inte solbränd!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare