Tre intensiva dagar

Lite text som innehåller koka ord...

Uppgifterna i hamnen hade vi redan innan ankomst skurit ned på. Kvar fanns en uppgift i geografi om hur staden vuxit fram och utvecklats genom sin långa historia och så förstås hur människor ser på stadens framtid. För att ge en upplevelse av den långa historien hade jag bokat in oss på en utställning som berättade om just detta. Vi samlades på det kända och enorma torget där så mycket utspelats genom tiderna, alltifrån inkvisitionens avrättningar till den fredliga nejlikerevolutionen som satte stopp för många år av diktatur här. Efter besöket på utställningen var det fri tid att utforska staden och med lunchpengar på fickan drog eleverna iväg åt olika håll. Några för att intervjua, andra för att vandra upp till de fantastiska utsiktsplatserna.

Det var varmt och backigt, men blev man trött kunde man åka de berömda spårvagnarna som tar sig upp och ner i stadens myller av gator och gränder. Det blev nog en och annan über-bil också. De är populära bland eleverna som har blivit vana resenärer vid det här laget. Kul att se hur lätt de tar sig fram och lär sig hitta dit de vill. Intervjua för sina uppgifter har de heller inget problem med. Det har varit en lärorik resa så långt med många spännande möten i hamnarna.

Avgång hade satts till lördag kväll, vilket gav alla ytterligare en dag i hamnen. Den blev som en bonusdag som många utnyttjade till att bege sig till stranden för att riktigt koppla av från allt vad båt och uppgifter heter. Det tror jag var en bra idé. Nu väntar en intensiv avslutningsvecka i sista hamnen, Cádiz.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona