Underjorden tur- och retur

I Cuevas del Drach vid Portocristo på Mallorcas ostkust fick vi gå ner i underjorden och beundra stalaktiter och stalagmiter i alla dess former och storlekar. Utrymmet i själva grottan var det heller inget fel på, med tanke på att den rymmer en av Europas största underjordiska sjöar, Martel-sjön, som är 170 meter lång och upp till 12 meter djup.

Vad skönt det känns att få avsluta sitt jobb på bästa tänkbara sätt! Idag har vi nämligen gjort en härlig heldagsutflykt, och i strålande väder dessutom! Vi började med att åka en timme västerut, ända till Cuevas del Drach vid Portocristo på Mallorcas ostkust. Där fick vi gå ner i underjorden och beundra stalaktiter och stalagmiter i alla dess former och storlekar. Utrymmet i själva grottan var det heller inget fel på, med tanke på att den rymmer en av Europas största underjordiska sjöar, Martel-sjön, som är 170 meter lång och upp till 12 meter djup. Eftersom det dessutom var vindstilla inne i grottan, klarade vi båtturen på den ovanliga sjön helt utan sjösjuka!

Efter grottbesöket fortsatte vi mot stranden för ett dopp både i havet och till kaffet, innan färden gick vidare mot Valldemossa. I den pittoreska lilla bergsbyn Valldemossa, som bland annat är känd för att ha hyst Frédéric Chopin och hans älskarinna George Sand under vintern 1838-39, åt vi en typisk mallorkinsk lunch. Denna bestod bland annat av bröd, spansk skinka, ost och oliver och till efterrätt bjöds det på en fluffig semleliknade bulle som doppades i en kopp varm (smält) choklad.

Dagen avslutades med ett besök på en brant västkustklippa med formidabel utsikt över såväl Medelhavet som över en utskjutande udde med ett stort hål igenom. Ungefär lika tom som nämnda klippa kände jag mig dock vid hemkomsten till Gunilla när jag insåg att nu m-å-s-t-e jag faktiskt börja packa! Så då är det väl bäst att jag gör det nu, för i morgon bitti är det ju dags för mig att mönstra av och lämna mönstereleverna kvar ombord. Tack för lånet av era fina ungdomar!

KiKi Åstrand

Utbildningsledare