Utbildningsledarens rapport 171202

Safi 171202. Det är redan december, det känns lite märkligt när vi går omkring här i solen där det visserligen inte är någon värme att tala om men det inte heller finns ett spår av jul eller julskyltning vilket det fanns desto mer av i t.ex. Malaga. Vi har kommit till en annan värld. Mycket här är fantastiskt spännande, annat känns mera vemodigt men allt känns vänligt och alla är tillmötesgående.

Nu skall det naturligtvis sägas att vänligheten till dels ofta beror på en förhoppning om att kunna tjäna en slant eller två. Safi inte är någon turistort i egentlig betydelse och vårt besök är efter flera år en välkänd företeelse varje höst. Vi är många som i staden hört ropet ”Sverige, welcome”, eller ”God morgon” som vi fick höra när vi klev ut genom grinden vid vakten i morse. Det är ganska många som kan förtjäna en extra slant på en svensk gymnasieelev de här dagarna. Och så är det förstås – även om ungdomarna inte känner sig förmögna kommer de från ett land med större resurser. Turisterna som kommer till Marocko blir allt fler och i morgon skall vi besöka en ort som i högre grad påverkats av turisterna och deras pengar då vi skall bege oss ett stycke söderut till Essaouira som lär vara en vacker och behaglig plats vid kusten. Innan jag avslutar måste jag ju också skriva något om Thor Heyerdahl som startade sina seglingar med vassbåtarna Ra och Ra II härifrån Safi i slutet av 60-talet. Här är det uppmärksammat genom både väggmålningar och en rondellprydnad i form av en vassbåt.