Utbildningsledarens rapport 171204

Safi 171204. Det är ännu mörkt, dagen har knappt börjat
men troligen har väl dagens första böneutrop kallas muslimerna till den första bönen.
Här ombord finns en betydligt mer sekulär tradition som i dag nått sitt fjärde
dygn – det är Sveriges Radios julkalender som jag varje dag laddat ned och lagt
på nätverket så eleverna kan lyssna till det. Vår begränsade tillgång på
internet gjorde det svårt att titta på TV-versionen så den i radio blev en bra
kompromiss.

I går var vi i Essaouira – en del av UNESCO:s världsarv och ett allt hetare besöksmål för turister på jakt efter Marockos själ. Essaouira är en liten stad längs Marockos kust som tack vare sin skyddade hamn utgjort en lockande bo- och handelsplats under tusentals år. Här har berberfolk, kartager, romare och portugiser varit och vilat, fyllt på förråd och inte minst handlat.

Vi åkte buss ett par timmar och följde traditionen och handlade också vi. Det
bars efter tufft prutande hem kläder, trummor, saffran, intarsiaförsedda träföremål och en lång rad andra föremål av vilka några kanske kommer att ligga
under svensk (danskfödd?) julgran om ett par veckor. Men vi gjorde annat också, åt en utmärkt god lunch, drack små koppar svart kaffe och beundrade den stora stranden där det spelades fotboll på en plan som avgränsades av streck i sanden
och havet självt. Vi njöt i solen även om det också i Essaouira finns änniskoöden som kan få en att känna tacksamhet över att få leva i vårt vlordnade land. Nu är det snart frukost. Vi ses om ett par dagar.

Martin Nordström, utbildningsledare