Utbildningsledarens rapport 2017-10-15

Hej alla föräldrar och andra intresserade som kan tänkas följa det vi skriver när vi är ombord på Gunilla. Mitt namn är Tore Reuterberg och jag kommer att vara DoS ombord på Gunilla från Cadiz t.o.m. Barcelona. Där blir jag avlöst av min kollega Martin Nordström som kommer att följa eleverna under resan från Barcelona till Safi och tillbaka till Göteborg.

Jag arbetar ju normalt som flera av er vet som matematik- och fysik-lärare på skolan men nu blir det ungefär en månads arbete som DoS ombord. Man kan ju undra vad denna märkliga förkortning egentligen står för men eftersom även vi lärare är mönstrade ombord som besättning och måste ha en internationellt gångbar befattningsbeskrivning så är vi mönstrade som Director of Studies.

Vår roll är att vara skolans förlängda arm ombord och ansikte utåt när vi träffar andra skolor, gör studiebesök m.m. Det som upptar mycket av min tid ombord är att schemalägga hamnprogrammen, se till så att studiebesök och utflykter fungerar som planerat. När vi seglar ser jag också till att eleverna förutom att det har vakt 8 timmar/dygn även får den undervisning som är planerad för resan. Då handlar det om att lägga schema och att tillsammans med våra tre vaktledare genomföra lektionerna.

Vår resa från Göteborg till Cadiz gick precis som planerat. Flyget var i tid och bussturen från Malaga till Cadiz tar cirka 2 timmar och 30 minuter. Vi kom till Gunilla vid halvfemtiden lokal tid, samma tid som hemma. Vid det laget hade vi hunnit bli ganska hungriga och korvstroganoff med ris satt perfekt. Sedan var det dags att stuva undan utrustningen och vi hann med några säkerhetsgenomgångar som är nödvändiga för att kunna leva tryggt på Gunilla. Bl.a. måste man veta hur brandlarmet låter och hur man agerar när man hör det. Normalt är eleverna med och vaktar Gunilla nattetid men ingen vakt för eleverna denna natt. De flesta var väldigt trötta och somnade gott på kvällen.

Idag söndag har vi hållit på med familisering hela dagen och kommer att fortsätta med detta under måndagen. Familisering innebär att vi i grupper går runt på Gunilla och lär oss mera om säkerhet, att klättra i riggen, att arbeta i byssan o.s.v. o.s.v.

Mera om detta och allt annat som händer ombord kommer i bloggar efter hand som tiden går. Tanken är att jag eller någon annan i besättningen skriver lite om livet ombord ungefär varannan dag.

Så välkomna att följa vår resa och glöm inte elevernas bloggar som finns både på svenska och engelska.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg