Utbildningsledarens rapport 2017-10-18

Efter några varma sköna dagar blev det plötsligt höst i Cadiz. Regn och molnigt men fortfarande över 20 grader, d.v.s. ganska behaglig höst!

Strax efter uppställningen kl. 8:00 var det dags för N-programmet att bege sig in till stadshuset i centrala Cadiz. Vi tog lokalbuss nummer fem eftersom vi flyttat Gunilla från centrala staden till en industrikaj i södra Cadiz. Vi skulle träffa elever från staden och var inbjudna till en mottagning i stadshuset där borgmästaren höll ett inspirerat tal på spanska om vikten av att människor från olika delar av världen möts och försöker förstå varandra.

Inte nog med att vi fick träffa spanska elever, det visade sig att skolan i Cadiz hade besök av elever och lärare från Reunion Island som är en Fransk ö ca 80 mil öster om Madagaskar. Eleverna fick träna engelska, spanska och franska.

Efter en guidad stadstur tog vi med alla elever och lärare till Gunilla där det bjöds lunch och rundvisning. Eleverna från Reunion Island bjöd på sång och musikunderhållning.

En fantastisk dag med många spännande möten mellan människor från olika håll i världen.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg