Utbildningsledarens rapport 2017-10-28

Skepp o hoj!

Efter att ha tillbringat en dag på havet under de första 14 dagarna ombord på Gunilla känns det nu ganska befriande att ha kastat loss och komma ut på havet. Det har varit en lugn start vädermässigt vilket alltid är bra när vi har nya elever ombord. Sjösjukan har nästan helt uteblivit. Det enda vi kunde önska oss som inte riktigt är bra är att det blåser från fel håll, dvs rakt för ifrån. För en råseglare som Gunilla är bästa läget när vi kan slöra, vinden snett in bakifrån, och det blåser 5-10 sekundmeter. Gunilla är ingen snabbseglare men funkar bra när det blåser lagom mycket och medvind.

Vi hoppas på att få lite vind så eleverna får pröva på att segla på riktigt. Nu har de ju torrseglat och tränat att sätta och beslå segel i hamn så nu är det dags att pröva på havet. Det är också kul att få uppleva att slå med Gunilla, d.v.s. vända genom vinden, skifta från babords till styrbord hals eller hur man nu vill beskriva manövern. Det enklaste är att man gippar vilket betyder att man faller av och vänder med vinden, tvärtom vad man gör med modernt riggade segelbåtar. Låter det krångligt så stämmer det ganska bra. Gippa brukar fungera ganska bra och tar ungefär en halvtimma från beslut till färdig manöver medan en vändning genom vinden inte alltid fungerar första gången och därför är mycket svårare att genomföra. Detta kan ta några timmar! Om och när det blir dags lovar jag att försöka ta bilder som i bästa fall visar vad vi håller på med.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg