Utbildningsledarens rapport 2017-11-04

Hej!

Nu har det blivit lördag morgon och det är lite mulet och duggregn i Barcelona men det skall bli bättre under dagen.

I går var de båda programmen på två olika och uppskattade besök. Sjöfartseleverna besökte Barcelonas anrika Sjöbefälsskola och fick en genomgång av hur den fungerar. De fick se deras planetarium och provköra olika båtar i en simulator.

Natureleverna besökte Cosmocaixa som är ett gigantiskt experimentarium med regnskog, akvarium, dinosaurieskelett, utställningar m.m. m.m. Där skulle de ge sig på ett par av experimenten som var uppställda, fota och beskriva vad som hände. Detta är en uppgift som ingår i fysikstudierna.

Jag förstår och vet att ni hemma funderar på läget i Barcelona och hittills har allt varit som vanligt. Så här skrev jag till rektor Katarina igår:

Hej!

Vi har ganska noggrant gått igenom vad som hänt de sista månaderna och varför situationen är som den är i Barcelona. Detta har vi gjort på den lektionen som vi kallar för hamnpresentation. Där går vi också igenom hur man bäst uppträder och vad man bör vara vaksam med även när Barcelona är som vanligt.

Samtidigt har vi pratat igenom vilka situationer som möjligtvis kan uppstå och hur man skall agera om det börjar bli oroligt eller om det samlas mycket folk. Uppmaningen är att alltid söka sig från det som händer och att bege sig tillbaka till Gunilla om det verkar eskalera.

På dagarna rör de sig tre och tre och efter 18:00 skall man vara fyra stycken som håller ihop. Man skall vara tillbaka på Gunilla senast kl. 21:00.

Vi har också uppmanat eleverna att inte ge sig in i diskussioner angående läget utan att ligga lågt eftersom det är väldigt mycket känslor inblandade.

Vi förtöjde i Barcelona igår morse och hittills är det som vanligt i staden. Stor stad med mycket puls.

Tore

Detta upprepade vi på uppställningen idag och jag upplever att eleverna är mycket medvetna om läget och vet hur man skall agera.

I dagsläget har vi inte hört att det är planerat några demonstrationer i helgen. Däremot har man utlyst en generalstrejk till onsdag vilket ju är planerad avgångsdag för Gunilla. P.g.a. detta kommer vi försöka göra allt klart för avgång under tisdagen för att om det behövs avsegla tisdag kväll istället för onsdag morgon. Återkommer när vi vet mer!

Nu börjar solen faktiskt titta in genom ventilen så nu är det dags gå ut och få lite frisk luft.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg