Utbildningsledarens rapport 2017-11-12

Vi måste lämna kaj i kväll och hålla oss borta i tolv timmar och sedan är vi välkomna tillbaka!

Just nu håller de som har vakt på att göra klart för att lämna Palma. För dem av er som har koll på vår tidtabell är det i tidigare laget och det beror på att vi måste följa en regel som hamnmyndigheterna här har när det gäller hur lång tid ett icke-handelsfartyg får ta upp en kajplats. Vi måste lämna kaj i kväll och hålla oss borta i tolv timmar och sedan är vi välkomna tillbaka. Ett alternativ hade varit att avgå mot Malaga redan nu men vi försöker följa vår ursprungliga plan för att så långt det går ge eleverna lika möjlighet att ta del av varje hamn – så också Palma. I dag har vi varit på en busstur och först besökt den pittoreska byn Valldemossa där det berömda kärleksparet George Sand och Frédéric Chopin tillbringade en kylig vinter 1838 och ifrån vars närhet utsikten var hänförande över det blå Medelhavet. Därefter blev det droppstensgrottor med fantastiska stalaktiter och stalagmiter. De förstnämnda som hängde från taket var ibland formade som flera meter långa spagetti, mycket imponerande! Natureleverna höll guiden sysselsatt med frågor och jag tror också att sjöfartseleverna tyckte att det var rätt maffigt.

DOS Martin Nordström