Utbildningsledarens rapport 2017-11-27

Alldeles i kanten av den gråa Atlanten, det är där vi befinner oss nu. Klockan är brassad och vakterna gick en halvtimma extra i natt för att vi skall komma i takt med klockorna i Marocko. Det innebar en timmas extra sömn för mig som har förmånen att slippa gå vakt.

Nu hade jag inte så stor glädje av det för Gunilla forsar fram i rask takt och har stundtals varit uppe i åtta knop i natt och har rört sig på ett sätt som gjorde det svårt att sova. Jag vaknade alltså tidigt och duschade och gick upp på däck för att vara med när det ljusnade. Sjösjukan har inte känts av mer än en kort stund i går och förhoppningsvis har jag fått mina sjöben nu. Prognosen har lovat att det skall lugna sig och kanske spricker molntäcket upp också. Just nu är det ganska mulet och havet alldeles grått.

Det är i klassiska farvatten vi befinner oss. Det var här som portugiserna seglade allt längre söderut längs Afrikas kust under 1400-talet för att till slut runda Godahoppsudden och ta sig ända fram till Indien. Det var också här som Columbus seglade när han skulle ta sig över till vad han trodde var Indien men som egentligen var Amerika (som ju redan var upptäckt av ganska många, indianer och vikingar t.ex.).

En annan klassisk passage är förstås Gibraltarsund som vi passerade i natt. Fjorton kilometer som skiljer Europa från Afrika och där människor tagit sig åt alla väderstreck under tusentals år. Gibraltarklippan ligger där som en stor koloss och vakar över inloppet till Medelhavet. Faktum är att jag tyckte att den liknade en stor ilsken hund, kanske en bulldogg. Jag förstod lite mer av det fina med den här skolformen när vi forsade fram genom sundet med den belysta klippan i bakgrunden och Gunilla omringades av delfiner som forsade fram genom mareld runt oss. Man glömmer det inte.

Efter lunch i dag börjar lektionerna igen och faktum är att det verkar som om de flesta har rätt bra koll på sina uppgifter. Något återstår att göra i Safi och sjöfartseleverna skall ha ett prov i däckstjänst men det börjar infinna sig en känsla av att det börjar bli dags att avrunda. Men ännu återstår en hel hamn!

Utbildningsledare Martin Nordström