Utbildningsledarens rapport 2020-11-19

Hej alla föräldrar och andra intresserade som kan tänkas följa det vi skriver när vi är ombord på Gunilla. Mitt namn är Tore Reuterberg och jag kommer att vara DoS ombord på Gunilla från Tenerife tills vi mönstrar av. Var det blir låter jag vara osagt eftersom vi hela tiden får anpassa oss efter hur covid-läget är. Jag avlöser Daniel som nu skall åka hem och arbeta som vanligt på skolan. Tack Daniel för ett jättebra arbete ombord och ha en fin tur hem

Jag arbetar ju normalt som matematik- och fysik-lärare på skolan men nu blir det ungefär en månads arbete som DoS ombord. Man kan ju undra vad denna märkliga förkortning egentligen står för men eftersom även vi lärare är mönstrade ombord som besättning och måste ha en internationellt gångbar befattningsbeskrivning så är vi mönstrade som Director of Studies.

Vår roll är att vara skolans förlängda arm ombord och ansikte utåt när vi träffar andra skolor, gör studiebesök m.m. Det som upptar mycket av min tid ombord är att schemalägga hamnprogrammen, se till så att studiebesök och utflykter fungerar som planerat. När vi seglar ser jag också till att eleverna förutom att det har vakt 8 timmar/dygn även får den undervisning som är planerad för resan. Då handlar det om att lägga schema och att tillsammans med våra tre vaktledare genomföra lektionerna.

Dvs det brukar vara så, i år är det ju en del andra saker som behöver behandlas pga. corona men arbetet är sig ändå ganska likt.

Imorgon fredag sätter vi kurs mot Madeira och beräknar att vara framme på måndag 23 nov. Nu skall vi alla sjöstuva och göra klart för avgång så vi kan komma iväg efter att vi har bunkrat imorgon, dvs vi skall tanka diesel innan vi åker.

Så välkomna att följa vår resa och glöm inte elevernas bloggar som finns både på svenska och engelska.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg