Utbildningsledarens rapport 2020-11-22

Nu seglar vi nästan rakt norrut ut med kurs på Madeira. Alla segel är satta och vi seglar halvvind i ungefär 5 knop. Vi skall vara framme på Madeira imorgon måndag och dagen startar med covid-test. Alla hemma behöver hålla tummarna för att det skall vara negativt för alla ombord!

Vi är nu på vår tredje segeldag om vi räknar med avgångsdagen och alla börjar komma iordning ombord. Det har varit en del sjösjuka men nu är det lite mindre vind och vi kan räkna med en fin segling sista biten till Madeira.

I fredags var det avgångsdag och då brukar vi ha ett antal möten ombord, befälsmöte, stormöte, elevråd och båtråd. Bra träning i demokrati och eftersom vi bor många på liten yta behöver man prata igenom hur det fungerar ombord. Det kan gälla städning, att plocka undan sina prylar eller att ta hänsyn till att det alltid är någon som sover när vi seglar. Det handlar också om information om planerade lektioner och hur schemat är tänkt att se ut i nästa hamn.

Det helt avgörande för vår vistelse på Madeira är ju vårt covid-test. Om det faller väl ut är planen att vi bl.a. skall göra en längre vandring i Madeiras vackra natur. Mer om detta när vi vet besked.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg