Utbildningsledarens rapport 2020-11-24

Idag kunde vi till allas stora glädje plocka ner vår karantänflagga eftersom vi alla testat negativt på gårdagens covidtest. De höll oss på halster i nästan 24 timmar och lättnaden var stor ombord när vi fick beskedet. Tack alla därhemma som höll tummarna, det hjälpte!

Strax efter kl.11 i morse fick vi så äntligen beskedet som vi längtade efter, alla ombord var negativa på testet. 10 minuter efter beskedet hade vi uppställning på huvuddäck och genomgång av man skall tänka på när man går iland på Madeira. Elever och delar av besättningen tyckte det var skönt att komma i land och få sträcka lite på benen. Vi har ju hamnat på en ö där turismen är huvudnäring och det märks tydligt på gator och restauranger att det är färre människor än vad man är van vid på Madeira. För oss som är på plats är det ett lugnt och behagligt ställe med skön temperatur.

I och med beskedet kan vi också genomföra det planerade programmet med en fin vandring imorgon onsdag. Den heter Rabacal Walk och vi åker buss till Calheta där vi skall vandra ungefär 9 km i vacker natur.

Nu njuter vi av att vi fått vår frihet tillbaka och förbereder oss för morgondagens äventyr.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg