Utbildningsledarens rapport 2020-11-29

Det är söndag morgon och dags att ta farväl av Funchal på Madeira. Det är första gången sedan 1999 som Gunilla besöker denna hamn. På den långa muren vid kajen är det brukligt att fartyg målar en logga och det gjordes vid vårt senaste besök för 21 år sedan. Den fanns tyvärr inte kvar, men inga ledsna miner för det, vi gjorde en ny. Den som planerade och genomförde jobbet på ett fantastiskt sätt var Lucia, vår konstnärliga talang.

Efter några härliga dagar på Madeira är det så dags att sätta kurs mot Portugals sydkust. Vi planerar att vara i Portimao på fredag förmiddag. Seglingen är planerad enligt normalt schema ombord vilket för elevernas del betyder vakt om 4 + 4 timmar och ett par timmars lektioner varje dygn. Som jag skrev i en tidigare blogg skiljer sig avgångsdagen alltid från de övriga dagarna när det gäller schemat. Den är lektionsfri och istället har vi tid för olika möten ombord. Stämningen ombord är bra och ungdomarna arbetar på med sina skolarbeten och lär sig massor om hur det är att segla en skuta. På köpet får vi ju träning i samarbete och lär oss lösa problem av alla slag som kan dyka upp.

Nu njuter vi av sol och av den vackra utsikten mot Madeira och ser fram emot några dagar på havet.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg