Utbildningsledarens rapport 2020-12-07

Efter några dagar i Portimão börjar det bli dags att lämna Algarvekusten och segla vidare mot Lissabon. Avgång imorgon tisdag 8/12 och ankomst Lissabon torsdag 10/12. Det blir alltså en kort seglats med endast två dagar på havet. Vi hoppas kunna genomföra vårt planerade program i Lissabon med bl.a. utflykt till Sintra. När det gäller covidläget i Lissabon så har myndigheten infört begränsningar i rörelsefriheten på helgerna. Mer om detta när vi har fler detaljer.

Det märks ganska tydligt ombord att vi närmar oss sista delen av resan. Ungdomarna ägnar mycket tid åt att bli färdiga med skolarbetet och flera börjar känna hemlängtan. Stora mässen, vår studiesal och matsal när vi ligger förtöjda, är julpyntad och det spelas julmusik för fullt i byssan. Alla vill höra sin egen favorit. Här i Portimão är det flera som passat på att fixa lite kul julklappar som kanske inte finns att få tag på hemma. Det vore inte just att avslöja vad det kan vara här…

Eleverna har ju levt ombord ganska länge nu och det känns som att rutinerna börjar sätta sig på riktigt. Kvällen innan avsegling är ofta ganska lugn och stilla. Man vilar och förbereder sig inför seglingen. Idag tror också att alla ombord just nu är mätta och goa efter att vi ätit den mest önskade födelsedagsrätten, nämligen taco. Det verkar som om de flesta vill ta det lite lugnt ombord på Gunilla inför sista sjöbenet mot Lissabon.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg