Utbildningsledarens rapport 2020-12-14

Otroligt vad dagarna går fort. Förmodligen beror det på att det har hänt mycket sen vi kom till Lissabon. Vi har utforskat olika delar av staden, varit i Sintra med Pena Palace och besökt den Moriska borgen. Det finns också ett fantastiskt monument i Belem där man hyllar Portugals stora sjöfarare genom tiderna som vi tittat på. Vi har också känt av hur det är att vara tvungna att vara hemma efter kl.13 på helgen. Det kändes som en ganska stor inskränkning i våra liv vilket vi inte är riktigt vana vid.

Inte nog med detta, igår hade vi vår avslutningsmiddag som vi alla sett fram emot ett tag. För att detta skall fungera behöver kockarna förstärkning i byssan och detta var inga problem. Det var 5 personer som arbetade hela dagen med matlagning och det resulterade i en härlig trerätters middag. Festkommittén hade sett till att programmet gjordes klart och vår toastmaster höll ihop det hela. Efteråt blev det även dans på stordäck.

Alla ombord börjar inse att vi snart skall åka hem. Det är alltid blandade känslor för man vill gärna stanna med kompisarna men samtidigt vill man ju gärna åka hem till nära och kära för att fira jul.

Vi har smugit igång slutstädning av en del av Gunilla för att vår stora städdag, nämligen onsdag, skall gå lite lättare. Vi jobbar på med att göra henne jättefin inför att Samhällsettorna skall ta över och sticka ut på havet dagarna före jul.

Allt väl ombord

Tore Reuterberg