Utbildningsledarens rapport 2022-05-01

Hej alla föräldrar och andra intresserade som kan tänkas följa det vi skriver när vi är ombord på T/S Gunilla. Mitt namn är Tore Reuterberg och jag kommer att vara DoS ombord på Gunilla från Azorerna tills vi mönstrar av på Öckerö.

Jag arbetar ju normalt som matematik- och fysik-lärare på skolan men nu blir det ungefär en och en halv månads arbete som DoS ombord. Man kan ju undra vad denna märkliga förkortning egentligen står för men eftersom även vi lärare är mönstrade ombord som besättning och måste ha en internationellt gångbar befattningsbeskrivning så är vi mönstrade som Director of Studies.

Vår roll är att vara skolans förlängda arm ombord och ansikte utåt när vi träffar andra skolor, gör studiebesök m.m. Det som upptar mycket av min tid ombord är att schemalägga hamnprogrammen, se till så att studiebesök och utflykter fungerar som planerat. När vi seglar ser jag också till att eleverna förutom att det har vakt 8 timmar/dygn även får den undervisning som är planerad för resan. Då handlar det om att lägga schema och att tillsammans med våra tre vaktledare genomföra lektionerna.

Igår lördag anlände vi Ponta Delgada efter en bra resa som gick precis som planerat. Vi landade 18:30 och därefter var det bara 5 minuters transfer till Gunilla. Väl framme, trötta och hungriga blev vi serverade pasta och köttfärssås som smakade utsökt. Vi han också packa upp och lära känna Gunilla lite grand innan vi somnade trötta och förväntansfulla inför kommande dagar.

Vi kommer att vara kvar på Azorerna till 7 maj då vi kastar loss för att segla mot Plymouth. Mer om detta i senare bloggar.

Så välkomna att följa vår resa och glöm inte elevernas bloggar som finns både på svenska och engelska.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg