Utbildningsledarens rapport 2022-05-18

Då var det onsdag och vi har kommit fram till Plymouth en dag tidigare än beräknat. Detta var väldigt bra för vi har haft ett långt ben från Azorerna så nu längtade alla efter att få komma iland. Eftersom vi är i Plymouth, sydvästra England räknar vi med att kunna få äta bästa fish and chips någonsin. Alla elever har gått iland idag och det är nog många som är sugna på och beställer denna läckra rätt.

Överfarten från Azorerna har gått bra trots det långa benet till sjöss. Det är ju trots allt 43 elever som har väldigt olika bakgrund när det gäller båt- och skut-liv. Några har inte varit på sjön över huvud taget. Därför är det imponerande att se hur fort de vänjer sig vid sjölivet och allt det arbete som det handlar om när man är ombord. Vi fick börja med lättare vindar och vande oss succesivt vid sjögången. De sista dagarna har vi legat på kanten av ett lågtryck och seglar med vinden in snett bakifrån(slör), vilket är det bästa för Gunilla. Vi kom som mest upp i 10,9 knop och det är ovanligt för henne.

Idag ägnar sig ungdomarna åt en blandning av att vara lediga iland och skolarbete. Det är en del som skall redovisas under detta hamnstopp. Under veckan skall vi sedan besöka Eden Project och även arbeta med ergonomi, miljö, biologi, svenska och fysik.

Just nu njuter vi av att ligga förtöjda på en kaj väldigt nära Plymouth Lifeboat Station och nära till centrum av stan. Vi har mycket att upptäcka eftersom det var länge sedan Gunilla var på besök i Plymouth. Bl.a. finns här Storbritanniens största akvarium.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg