Utbildningsledarens rapport 2022-05-21

Då var det lördagen den 21 maj och vi är halvvägs på vår resa från Azorerna till Öckerö. Just nu ligger vi i Plymouth och vi har hunnit med en hel del intressanta saker här. Några av de stora attraktionerna är ju Eden Project som ligger en timmas bilväg väster om Plymouth och Nationel Marine Aqvarium som ligger mitt i stan och är Storbritanniens största.

Under våra dagar i Plymouth har eleverna besökt akvariet när de haft ledig tid och varit i stan. Akvariet är verkligen fantastiskt och man behöver nog besöka det flera gånger för att ta in allt. Det är uppdelat i olika avdelningar, bl.a. en som var extra intressant för vår del eftersom vi seglar som vi gör. Den avdelningen handlar om Atlanten och där kan man ta del av allt de vi inte såg när vi seglade. En av deras stora tankar var just om Atlanten och där kunde man se hajar, rockor, stora sköldpaddor m.m.

I Plymouth är det också dags att lämna in och redovisa olika skolarbeten så eleverna har fullt upp med att bli klara med detta. Nu skall vi också njuta av de sista två dagarna i hamn. På måndag morgon kastar vi loss och seglar vidare mot Frankrike och Saint Malo. Denna gång blir det ett väldigt kort ben och vi räknar med att vara framme på onsdag.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg