Utbildningsledarens rapport 2022-05-30

Vinden är inte riktigt på vår sida så vi kör vidare för motor och närmar och Dover – Calais. Det blåser väldigt lite och gungar nästan inte alls. De betyder också att vi inte har någon sjösjuka ombord vilket ju är väldigt skönt för alla. Vi kan ha kompletta vakter, öva på olika sjömansrelaterade sysslor och genomföra planerade lektioner.

Precis innan vi lämnade Saint Malo kom klassföreståndare Anna Sigurdsson ombord. Kul för eleverna med flera kända ansikten hemifrån. Det betyder också att nu blir det extra fokus på biologi några dagar. Som DOS ombord är det också kul att prata undervisning med en kollega från skolan. Så på schemat idag står det hamnutvärdering och biologi. Efter varje hamn gör vi en utvärdering där vi antecknar vad vi gjort, vilka kontakter som uppstått och vad vi tycker om stället som hamn för våra studier. Allt för att vi skall kunna förbättra lite för varje resa.

Solen skiner på oss och det gungar lite lagom. Alla har kommit in i rutinerna och mår bra vilket innebär att det uppstår ett speciellt lugn ombord. Vi har ju några dagar innan ankomst till Bremerhaven och vi har alla bra koll på vad som behöver klaras av innan ankomst. Det gäller praktiska övningar och teori för sjöfartelever, studier, inlämningar och förberedelser inför besöket i Tyskland för natureleverna.

Jag tror att vi alla njuter av dagarna till sjöss men snart ser vi fram emot att komma iland och utforska Bremerhaven.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg