Utbildningsledarens rapport 2022-06-06

Idag var vår morgonuppställning lite festligare än vanligt. Det är ju Sveriges nationaldag och vi sjöng nationalsången tillsammans. Även våra vaktledare från Danmark och Norge klämde i från tårna. Härlig start på dagen!

Idag är det sista vanliga hamndagen för den här resan. Imorgon är det avgång och vi sätter sjövakter med en gång efter uppställning. Sedan har vi några dagars segling framför oss och räknar med att vara tillbaka på västkusten lördagen den 11 juni. Väl framme ankrar vi och ägnar de sista dagarna åt att packa, städa Gunilla i alla skrymslen och snår och sist men inte minst skall vi avnjuta vår traditionsenliga avslutningsmiddag. Förutom en härlig trerättersmiddag blir det underhållning och kanske ett och annat tal.

Efter ett antal dagar med sommarväder kunde vi idag konstatera att det skett ett väderomslag. Det blåser, är mulet och duggregnar av och till. Tittar man på prognosen verkar det vara mer sommarväder i Sverige än i Niedersachsen där vi befinner oss.

Vi har ju haft besök ombord av elevernas klassföreståndare Anna Sigurdsson sen vi lämnade San Malo. Det har varit väldigt uppskattat av eleverna, dels att prata med ytterligare någon från skolan och inte minst att få hjälp med biologiuppgifterna. Nu återstår framför allt att arbeta igenom kemi, fysik och matematik under sista delen av resan.

Det finns mycket att göra här i Bremerhaven. Som så många andra tyska städer har man satsat ordentligt på sitt väldigt fina sjöfartsmuseum. Eleverna som har varit där har överlag varit väldigt nöjda med besöket. Den mest spektakulära sevärdheten är annars Klimahaus. Utställningen handlar om vad som händer med klimatet på några utvalda ställen som alla ligger på longitud 8 grader ost, precis som Bremerhaven. Efter ett besök kan man nog konstatera att den exteriöra arkitekturen är mer spännande än utställningen på insidan.

Allt gött ombord

Tore Reuterberg