Utbildningsledarens rapport 2022-06-09

Nu seglar vi vårt sista ben. Från Bremerhaven till Bästkusten. När vi vaknade i morse var det sådan dimma att vi bara såg några kabellängder. Ibland funderar man på hur de klarade sig utan elektroniska sjökort och radar för inte alls längesedan.

När det som idag är väldigt tjock dimma brukar det ju inte blåsa något vidare heller. Precis så har vi det ombord idag. Dimma, ingen vind och ström. Vid ett tillfälle backade Gunilla, visserligen inte jättesnabbt men ändå. Man kan inte låta bli att tänka på dem som seglade över Atlanten utan annan framdrivning än segel. Att bli liggande i 14 dagar utan att komma någon stans måste ha varit oerhört påfrestande.

Eftersom vi denna dag inte behövde arbeta med seglen fanns det tid för ytterligare ett tävlingsmoment. Denna gång handlade det om att alla i laget skulle knyta 5 knopar. Det skulle gå så snabbt som möjligt. Lagen som tävlade är vaktlagen dvs styrbord, babord, midskepps och befälen. Ni får väl fråga eleverna vilka som vann just den tävlingen när de kommer hem.

Under dagen försvann dimman och vi fick lite mera vind från rätt håll så nu seglar vi hemåt och räknar med att ankra någonstans på västkusten på lördag. Då har vi några dagar på oss att packa, avnjuta en trerätters avslutningsmiddag och städa Gunilla så att hon är fin när nästa grupp går ombord i augusti.

Ankomst Öckerö hamn beräknas vara kl.10 på tisdag 14/6. Väl mött!

Allt gött ombord

Tore Reuterberg