Utbildningsledarens rapport 2022-06-12

Igår seglade vi in i Göteborgs skärgård och ligger nu för ankar norr om Källö Knippla. Idag söndag kommer vi att packa ihop våra saker, genomföra en utvärdering och ikväll är det dags för vår avslutningsfest. I morgon måndag städar vi Gunilla från topp till tå och på tisdag förtöjer vi i Öckerö hamn cirka klockan 10.

Som alltid när man är ombord på Gunilla har tiden gått väldigt fort. Vi har hunnit med massor av nya upplevelser och man måste tänka efter för att inte glömma allt vi upplevt.

Börjar vi på Azorerna så har vi ju förutom alla upplevelser i Ponta Delgada badat i varma källor, ätit mat som lagats i marken uppvärmd av geotermiska källor, besökt en teplantage och lärt oss hur man odlar ananas.

I den härliga kuststaden Plymouth kunde vi efter att vi utforskat staden även besöka Storbritanniens största akvarium och Eden Project.

I Saint Malo är ju gamla stan något alldeles extra. Muren runt gamla stan kan man gå många varv innan man tröttnar. Här gjorde vi också en utflykt till klostret Mont saint Michel och vi provade ostron i Cancale.

I Bremerhaven hade vi tid att jobba med våra skoluppgifter och även besöka några av stadens många museer.

Halva tiden av resan har vi tillbringat på havet och det ger oss träning i sjömanskap, segling och att leva tillsammans under ibland tuffa omständigheter.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi haft en bra segling med många möten och upplevelser och nu återstår bara för mig att tacka alla som följer oss på hemsidan och önska en trevlig sommar.

Väl mött på tisdag!

Tore Reuterberg