Utbildningsledarens rapport 2022-08-13

Målet för dagen var ett kort stopp i Húsavík för att sträcka lite på benen under ett annars ganska långt sjöben. Men fokus låg också på att upptäcka och om möjligt artbestämma så många valar som möjligt.

Húsavík vill bland annat göra sig kända som Islands valskådningshuvudstad. Och det ligger nog en del i det. Många av Islands turister åker hit på sommaren just för att kunna se val från någon av de valskådningsbåtar/fartyg som finns här. Egentligen är nog juni-juli de bästa månaderna för sådant, men en del valar stannar längre än så.

För min del började dagen med en tur till den lokala polisstationen med en elev för att verifiera och skanna in elevens tillfälliga pass. De var trevliga och berättade för oss lite om sin arbetsvardag och gav oss även tips om en besökare i Húsavík kunde ha glädje av att veta, alltifrån restauranger, kafé, det lokala valmuséet och bad. Bland annat!

Húsavík är inget stort ställe, någonstans 2200-2500 personer, men på sommaren är det lite som Smögen - antalet turister spär på invånarantalet rejält! Staden verkade lagom trevlig för ett dagsstopp, men själv passade jag på att hyra bil för att köra till Mývatn, en av Islands mest kända fågelsjöar. Landskapet var vackert och det fanns ganska mycket fågel, men även här gäller nog att juni-juli är de bästa månaderna. Jag tror i alla fall att jag fick se islandsknipa. Namnet till trots finns den även i Nordamerika.

Klockan 16 lokal tid var det dags att ge sig av. När vi väl lämnat hamn hade vi inte så bråttom att lämna viken bakom oss utan vi tog en långsam kryssning hit och dit för att leta val. Och val fick vi se! Både delfiner och knölval!

Vi fortsatte till en annan vik västerut, dit vi kom vid 21-tiden. Jag vet inte om det fanns fler valar här, men de syntes oftare och närmare. Tillsammans med omgivande berg och hav blev det en mäktig upplevelse som kommer att sitta i länge...

Utbildningsledare Daniel