Utbildningsledarens rapport den 14:e oktober 2019

Idag vaknade jag av ett rofyllt kluckande mot skottet. Kojen i min hytt är placerad längs med ytterväggen, skottet, och när vi seglar och maskin är avstängd kan jag höra hur vattenlinjen slår mot vårt skrov. Ligger man kvar en stund till kan man ana ljudet av aktivitet på däck, i vissa fall alldeles för tydligt som när eleverna dunkar levangerna i navhuset så det ekar i hel skrovet, men så var inte fallet denna morgon.

Efter att ha dragit mig en stund drog jag på mig min stickade tröja och gav mig ut i kolmörkret i jakt på något att stilla min hunger med. I lilla mässen skulle 4-8 vakten som bäst sätta sig för frukost innan de skulle lägga sig. Vissa saker är lite omvända ombord som ni förstår. I vilket fall kom jag tre koppar kaffe senare ut på ett soldränkt däck; solen går upp sjukt fort här.

En vanlig sjödag innebär för min del att jag är ledig på förmiddagen och håller lektioner på eftermiddagen. Det är lite som yin och yang med att först kunna sitta i solen på däck med en kopp kaffe och läsa för att sedan sitta i stora mässen, förvisso med kaffe, och inte läsa. Ja ni hänger med på skillnaden. Fast mest är det bara att kunna vara ute kontra sitta inne som är den väsentliga skillnaden. Hade det inte blåst och vi inte varit i vägen hade jag gärna haft lektionerna på backen.

Degens lektioner handlade om naturvetenskapliga ämnen för eleverna på naturprogrammet medan sjöfartseleverna pluggade på sin kurs i däckstjänst. Det mesta flöt på man planerat och vi lyckades räkna ut på ett ungefär hur stort avtryck eleverna har under sin fot och på så sätt räkna ut hur stort tryck man utsätter däcket för. Vi kunde också genom en enkel laboration konstatera att trycket mot magen är dubbelt så stort om någon står på den med en fot jämfört med två.

På eftermiddagsuppställnigen meddelade kapten Torben att ett skepp tillhörande den spanska flottan ville ha med oss i en övning. Vi skulle föreställa vapensmugglare som skulle föra en låda vapen till den fiktiva staten Grisius, vars namn normalt skrivs med kyrilliska bokstäver. Planen var att soldater skulle borda skeppet och leta igenom utrymmen efter lådan. Dock kunde man sätta upp en lapp med texten ”No Play” på sin dörr om man inte var så sugen att bli väckt tidigt på morgonen. Men vari ligger det roliga med det. Med spänning inför morgondagens händelser satte jag klockan på sex och gick och la mig lite extra tidigt.

Over and out…
Johan