Utbildningsledarens rapport den 19:e oktober 2019

Då vi normalt bara har en dag per hamn då alla elever kan lämna skeppet behöver vissa utflykter genomföras två gånger. Igår var ett gäng av natureleverna iväg på strandexkursion medan babordsvakten var kvar ombord för att slipa och skrapa för att få reling och lår trärena. Idag var det deras tur att bekanta sig med Medelhavets marina flora och fauna, eller åtminstone en bråkdel av den. Alltmedan midskepps oljade in de blottlagda trädetaljerna.

Planen var att vi runt halv nio skulle traska genom ett nyvaket Gibraltar i soluppgång och fågelkvitter för att ta oss till stranden på andra sidan klippan. Befälen hade istället planen att återigen kontrollera städningen. Så en halvtimme senare än jag tänkt drog vi iväg. Med Håkan Hellström, och ibland värre, ur högtalaren passerade vi Main Street och kom slutligen till den morgonkalla sandstranden. Det var betydligt molnigare än tidigare mornar, men solen lyckades snart spräcka upp även de mest envetna molnen och lyste upp vår tillvaro.

På vägen tillbaka mot Gunilla ville jag ta en annan väg än den genom centrum, men eleverna propsade på att deras väg var kortare. Eftersom vi ändå hade gott om tid och jag inte bar på något tungt tänkte jag att vi inte skulle förlora något på att testa en annan väg. När förvirringen över vart vi till slut hamnat blev överväldigande fick jag lov att knuffa oss i rätt riktning. Nu var inte omvägen alldeles förgäves eftersom vi hittade en jättesöt liten katt i en park vi passerade.

Efter lunch hade jag inget planerat för eleverna så jag och några av befälen vandrade upp på klippan igen. Morgonens molnighet var spårlöst borta och solen gassade på, så även denna färd blev ett varmt äventyr. Vi testade en annan väg än den jag gick med eleverna och den visade sig också fungera eftersom vi fick se apor som sprang omkring och höll på även idag. Uppe vid caféet på toppen hade en lycklig liten rackare fått tag på en chipspåse ungefär hälften så stor som den själv. Undra hur nyttigt det var för den egentligen, men det var inget den funderade på av ansiktsuttrycket att döma. Jag såg bara en inre syn av mig själv med en 90 cm hög chipspåse.

När vi kommit till den södra änden av klippan gick vi ner för Mediterranean Steps vilket jag är glad för. Det var bitvis riktigt brant uppför med många höga och smala trappsteg. Vi mötte några galningar som sprang uppför, vilket endast kan tolkas som ett brinnande intresse för utdraget självplågeri. Väl nere återstod bara den långa promenaden tillbaka till Gunilla och en väl värd filmkväll i kajutan.

Over and out…
Johan