Utbildningsledarens rapport den 1:a november 2019

En dryg vecka efter ankomst till Barcelona var det idag dags att dra in trossarna och styra vidare mot Frankrike. Det har varit en varm och trevlig om än lite hektisk vistelse, men inte alls så osäker eller våldsamt som nyhetsinslagen lät det påskina innan vi anlände.

Seglatsen mot Korsika ska gå på tre dagar men enligt väderprognosen skulle vi gärna vilja komma fram redan om två. I början tycks det blåsa ganska lite, sedan mycket i rätt riktning och slutligen blåsa helt fel och gå jättestora vågor. Men prognoser är som sagt prognoser, så jag inväntar med spänning hur det kommer att bli. Det är förvisso lite speciellt med jättehöga vågor och en Gunilla där allt som inte är fastsurrat flyger omkring, men det är också lite jobbigt i längden.

Men idag var det som sagt spegelblankt på Medelhavet och några segel var inte lönt att sätta. Eleverna som efter en vecka i hamn vant sig vid hamnvaktsschemat kom dock snabbt in i sjövaktens dito och alla selar och flytvästar hittade snabbt sin ägare igen.

Efter lunch lyste fortfarande vinden med sin frånvaro medan solen lyste desto mer. Kapten Torben beslutade att det var läget för ett badstopp och tog över ratten när motorn stängts av och farten nått noll. Han stod inte där så länge dock, utan kastade vigt av sig kläderna och hade förberett sig med badkläder under. Därefter dök allt fler elever upp på däck förberedda på bad. För att undvika att någon driver iväg sjösattes en av MOB-båtarna och bemannades av en BÅS och en vaktledare. Det var ganska kyligt i vattnet så badkrukan till utbildningsledare tog inte mer än två korta dopp.

En varm dusch senare kom jag ut på däck och såg till min förtjusning att några segel var uppe och att motorns varvtal var på väg ner. Vi hade också fått några fripassagerare med oss i form av små sparvliknande fåglar. Alltså de var ungefär lika stora som sparvar. Tror jag, fast i ärlighetens namn har jag dålig koll på hur stora sparvar är. Men fåglarna var i alla fall ganska små. Jag hoppas de följer med hela vägen till Korsika, om de inte blåser av på söndag förstås.

Over and out…
Johan