Utbildningsledarens rapport den 27:e oktober 2019

Jag tänkte gå rakt på sak: När eleverna är borta innebär det sovmorgon följt av pannkakor, bacon och stekt ägg till frukost. Inte heller blev det någon uppställning. Nackdelen var ju förstås att jag fick gå upp klockan sex och vara landgångsvakt i avsaknad av elever som annars genomför denna eminenta syssla. Så det där med sovmorgon var kanske mest hypotetiskt.

Eleverna dundrade tillbaka till Gunilla under förmiddagen och hade med sig sina värdfamiljer, inklusive syskon och föräldrar. Kanske även någon kusin, men det var lite oklart. Det blev ganska trångt på stordäck där det serverade de för någon dag sedan nämna kanelsnäckorna som kockarna förberett serverades. Solen strålade och stämningen var på topp. Ganska snart drog små grupper omkring där Öckeröelever förevisade vad de normalt sysslar med om dagarna, hur de sover, pluggar, lagar mat och klättrar i riggen. Allt till de spanska värdarnas stora förtjusning. Själv tog jag hand om en spansk familj med en liten kille i fotbollströja som gått på kajen och av bara farten hamnade ombord, men som i övrigt inte hade med skolutbytet att göra. Det verkade inte spela så stor roll för även de var mäkta imponerade över skeppet, skolan och framförallt eleverna. Och fotbollskillen gillade kanelsnäckan.

På grund av skolutbytet blev lunchen något försenad, men det gjorde inte så värst mycket. Både eleverna och vi i befälen hade haft sovmorgon och ätit en stadig frukost med mycket kolhydrater. Tiofikat blev ju till elvafikat, så inte mer än rimligt att lunchen serveras vid ett. Därefter var det business as usual och styrbordsgruppen gick på vakt. Själv gjorde jag inte så mycket mer än att jag och kapten Torben gick en liten promenad för att köpa biljetter till tunnelbanan för vårt kommande besök på CosmoCaixa, men mer om det senare.

Over and out…
Johan