Utbildningsledarens rapport den 29:e oktober 2019

Vi stannar en vecka i Barcelona men trots det är programmet fyllt till bredden. Och då är det ändå ett besök vi normalt gör som tyvärr blev inställt i år. Idag mötte vi upp ännu en skolklass för utbyte, men denna gång på Barcelonas marinmuseum istället för deras skola.

Det blir en del träffar med elever på andra skolor på våra resor och ibland kan eleverna känna att det kan bli lite mycket korridorer, klassrum och matsalar. Därför gillar jag besöket vi gjorde idag eftersom det är i en annan lokal, med en alldeles äkta kopia av ett alldeles äkta galärskepp. En intressant detalj på skeppet är att aktern är utformad som en rumpa; det tyckte eleverna var kul. På museet mötte vi som sagt upp en skolklass vars lärare hade förberett frågor som alla skulle besvara genom att fråga elever som inte var från deras egen skola. En del var lätta, men andra var lite svårare som att hitta någon som hatar att shoppa eller inte har Instagram. Det var även förvånansvärt få katalanska elever som spelade fotboll trots hemstadens rykte i fotbollsvärlden.

När isen brutits med ice breaker-övningen delades eleverna upp i grupper. De gick därefter runt gruppvis för att hitta tre olika saker som de tyckte var mer fascinerande än andra, ta en selfie ihop med var och en av dem och förklara varför de valde just de tre. När de var klara fick de lite tid att fika och sen redovisade de gruppvis sitt val av en av sakerna. Alla i gruppen skulle säga något, och allt som oftast var detta ”något” endast ett enstaka ord.

Med redovisningarna i ryggen tog vi alla en gemensam promenad till Gunilla där kockarna dukat upp med paj på stordäck. De katalanska eleverna och deras lärare bjöds på lunch och fick sedan se sig lite omkring ombord medan några av oss guidade och berättade vad vi gör ombord och beklagade oss över vad som är jobbigt. Några grupper drog sedan iland medan andra stannade kvar och spelade kort. Så för dem var isen definitivt bruten.

Over and out…
Johan