Utbildningsledarens rapport den 2:a november 2019

Återigen ute på det blå med allt vad det innebär i termer av sovmorgon, konstiga mattider, mark som gungar och eftermiddagar med lektioner. Sovmorgon till trots var jag uppe och svängde vid sextiden för att hämta kaffe och kolla av hur långt vi seglat under natten.

Det visade sig att befälen gjorde slag i saken med att försöka komma fram tidigare än planerat för vi hade nästan kommit halvvägs och prognosen sa att vi skulle vara framme imorgon vid lunchtid ungefär. Det kanske oroar er att eleverna i så fall skulle bli av med viktig lektionstid, men inte alls så eftersom det är söndag imorgon och då har vi ändå inga lektioner.

Vädret var precis som igår strålande och våra småfågelfripassagerare var kvar, än så länge. Tyvärr hade jag inte så mycket tid att umgås med dem eftersom jag skulle dra igång med lite lektioner efter lunch. Fast de var ganska skygga ändå, så jag tror inte de var speciellt intresserade av samkväm. Their loss.

Att hålla lektioner ombord känns alltid lite som ett nerköp. Antingen är det vackert väder ute och då kan man ha lektion, vilket gör att man missar det vackra vädret. Alternativt är det skitväder och vi far fram och tillbaka över massa vågor samtidigt som regnet smattrar. Men då kan vi inte ha lektioner eftersom man blir illamående av blotta tanken att sitta i stora mässen och koncentrera sig mer än två ögonblick. Fast i det här fina vädret vi hade idag fixade eleverna det galant, även om det blev lite okoncentrerat framåt kvällen. Sista lektionen slutar inte förrän efter klockan åtta, långt efter att solen försvunnit bakom havsytan bortom horisonten. Med huvudet som en urvriden trasa ägnade jag resten av kvällen åt att ta det lugnt och vila, så jag så småningom skulle orka krypa till kojs.

Over and out…
Johan