Utbildningsledarens rapport den 30 december 2021

Mot La Estace, El Hierro

Planen idag var att gå iväg en bit från kaj och lägga oss för ankar utanför Desertöarna. Gå iland och kika på naturen, bada i havet och invänta det nya året. Men planer ombord är till för att ändras.

Något ankare hamnade aldrig i vattnet och något bad i havet blev aldrig badat. Det var för mycket sjö för att kunna göra något vettigt så istället för att ligga och guppa fram en rejäl sjösjuka valde vi att helt sonika strunta i Funchals Guniess Rekordbokfyrverkeri och direkt styra kosan mot Kanarieöarna. Som vanligt är inte vinden med oss, men det hade den inte varit imorgon natt heller så nu slipper vi i alla fall pressa och riskera att bli sena.

I och med motblåsten blir det tyvärr inga segel satta vilket riskerar att göra eleverna i vakten arbetslösa. Dock var ett par av dem uppe i riggen och finbeslog segel. Alltså drar upp segelrullarna så de ligger på råna och därefter knyter fast dem med sejsingar. Bra övning när det är begränsat med segelsättning och dessutom trevlig träning när solen skiner över det blanka havet. Man kan eventuellt ha åsikter om att det gungar extra mycket när man står där 30 meter upp men man märker inte så mycket av det ändå faktiskt.

Efter middagen hade mörkret lagt sig över däck och stjärnhimlen lyser upp åt oss. Det är märkligt att det finns så många fler stjärnor när man är till sjöss än inne i stan där det lyser miljoner lampor hela tiden. Men det är i vilket fall oerhört vackert.

Over and out…

Johan, utbildningsledare